Pannkakor! Känns ändå som att nästa alla älskar det, antingen helt vanliga såsom dem man åt när man var liten – eller i en moderna variant såsom bananpannkakor/havrepannkakor/kesopannkakor osv. Jag gillar nog alla varianter – men till frukost föredrar jag bananpannkakorna.

Häromdagen gjorde jag en twist på dessa med smak av citron och vallmofrön…Så himla gott och fräscht! Lyxlunch till helgen kanske?

Citronbananpannkakor:

  • 1 banan
  • 1 ägg
  • 1/2 tsk bakpulver
  • några droppar citronsaft + citronzest
  • 1 nypa flingsalt
  • nymald kardemumma
  • 1 tsk kokosmjöl = blanda ihop ingredienserna och låt svälla i cirka 10 minuter

Stek som plättar i kokosolja. Servera förslagsvis med kvarg/fet yoghurt/ricotta, lemoncurd, blåbär, banan, vallmofrön, rostade kokoschips och mynta.

Hur gott låter det inte med bananasplit till frukost?!

På mitt instagramkonto @halsen la jag imorse (och för några dagar sedan..) upp en bild på just bananasplit till frulle, vilket det kom många frågor om hur jag gjorde – här kommer mitt recept!

Du behöver:

  • 1 banan
  • grekisk yoghurt
  • riven kokos
  • rostad nötgranola med smak av kanel/kakao
  • kakaonibs
  • chiafrön
  • jordnötssmör
  • honung

Börja med att vispa upp den grekiska yoghurten med lite riven  kokos i en separat skål. Dela sedan bananan på längden och lägg i botten på en vid skål. Toppa med kokosyoghurten. Ös sedan på med lite crunchy granola, på med en tesked crunchy jordnötssmör och kakaonibs. Addera lite chiafrön på toppen och avsluta med att ringla över lite honung. Klart att serveras, så lyxigt men ändå inga konstigheter. I alla fall inte när det kommer till mina preferenser för frukostmat =)

Hoppas ni får en fin torsdag och att ni unnar er en god fruuukost! Kram på er!

Vegetarisk måndag – ja tack!

Här kommer mitt recept på en riktigt god och relativt lättlagad lasagne, dessutom ytterst matlådevänlig. Jag skriver inte ut några exakta proportioner då jag inte själv använde mig av ett recept, utan ni får gå lite på känn och bara köra på – ganska skönt att slopa recept ibland och bara få lite flow i köket, eller hur?

Du behöver:

  • Lasagneplattor
  • Auburgine
  • Tomatsås
  • Ajvar
  • Ricottaost
  • Parmesan
  • Paprika
  • Tomater
  • Örtkryddor
  • Fryst spenat

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader.

Skiva auberginen i slantar, salta ordentligt och låt de ligga i cirka 30 min så att vattnet tränger ur. Torka sedan av den och stek på relativt hög värme i rikligt med olivolja. Lägg åt sidan.

Medan auberginen vattnar av sig kan du koka ihop din tomatsås, valfritt recept. Använder du krossade tomater kan 2 burkar vara lagom. Smaksätt gärna tomatsåsen med örtkryddor, vitlök, ajvar relish och rökt paprikapulver – tips. Låt småputtra, desto längre desto bättre.

Ta fram spenaten och tina den med någon matsked vatten i en kastrull, när den blivit mjuk kan du salta med örtsalt och ev droppa i lite tryffelolivolja och citron.

Ta fram en lagom stor form och häll först ett lager tomatsås i bottnen, lägg ut några skivor aubergine och ha på spenaten. Klicka på lite ricottaost och lägg ett lager lasagneplattor ovanpå. Upprepa processen. Avsluta med ett lager tomatsås och riv över rikligt med parmesan eller någon annan god ost, krydda gärna med en god örtkrydda kanske oregano/basilika och dra över lite nymald svartpeppar.

Grädda i mitten av ugnen i cirka 30-40 minuter. Låt svalna 10 minuter innan servering och ät tillsammans med en fräsch sallad.

Veckans VEGOTIPS!

 

Godmorgon söndag!

Strax ska jag svänga ihop en frukostbananasplit och brygga lite kaffe och starta dagen på bästa sätt – framför nyhetsmorgon! Sen blir det röj och fix inför flytten och en promenad med en kompis i eftermiddag, skön söndag! Men först tänkte jag dela med mig av receptet på vår magiskt grymma middag igår.

Jag vet inte hur länge jag försökt lyckas med krispiga sötpotatispommes, utan ett bra resultat?! Jag har dock bara kört dem i ugn och igår tog vi äntligen tag i att testa att fritera dem i olja, vilket blev så bra!

Sötpotatispommes:

Skala 2 medelstora potatisar, skiva dem i långa stavar och låt ligga i iskallt vatten i 20-30 minuter. Torka av potatisen och rulla dem i majsmjöl. Värm en tjockbottnad kastrull med matolja till cirka 130 grader. Frittera några pommes i taget i 2 minuter. Lägg allteftersom upp dem på en plåt med hushållspapper så de kan rinna av. När alla pommes är friterade första omgången höjer ni värmen till 170 grader och kör en gång till – tills de får en fin gyllenbrun färg, lägg upp på papperet igen. Salta!! pudra över lite rökt paprikapulver och toppa med färsk koriander. MUMS!

Till dessa servade vi en god chilimayo, vanlig majonäs som jag smaksatt med schirassasås, vitlök och lime.  Dessutom en mango/avokado-salsa med gurka, tomat, salladslök, chili, lime, olivolja,salt/peppar. Och varsin laxburgare, mixade laxfile med lite potatismjöl, och hade i liten finhackad lök, salt/peppar/paprikapulver, koriander och limesaft. Sedan stektes dem på hög värme i cirka 2 minuter/sida.